Secretele unui proiect reușit

Având în minte experiența de anul trecut, când eu am coordonat concursul de proiecte, m-am gândit să scriu despre secretele unui proiect reușit – faza de concepere (urmează alte articole, pentru alte faze ale unui proiect). Cred că va fi de ajutor pentru toți exploratorii și seniorii care își doresc să participe la concursul ‘Acționează’.

  • Cel mai tare veți câștiga inimile evaluatorilor (adică acei oameni care vor citi propunerile voastre și vor da punctaje) dacă vă concentrați asupra SDG-urilor (Sustainable Development Goals)! Direcția generală a proiectului implementat împreună cu Lidl este Dezvoltarea Durabilă. Dacă aceste concepte nu vă sunt cunoscute, găsiți detalii aici.
  • Porniți de la o problemă. Există o tendință să se pornească de la soluție (de ex: „ce tare ar fi să facem o drumeție cu adolescenți din liceul nostru!” – care e cam același lucru cu ‘a te scărpina cu mâna dreaptă la urechea stângă’). Mersul normal pentru un proiect bun ar fi: 1.”ce le lipsește adolescenților din liceul nostru?” / „Care sunt problemele lor?”. 2. Faceți un scurt sondaj – întrebați-i direct. Sau, citiți articole despre comunitatea voastră. Aflați câți oameni reciclează. Sau care e gradul de alfabetizare. Sau ce zice Institutul Național de Statistică. Sau ce estimează presa locală (care ar trebui să fie conectată la comunitate). Ce estimează instituțiile publice.
  • O dată ce ați identificat 1 / 2 / 3 / n probleme – căutați soluții plauzibile pentru ele. Plauzibile, adică:
    • Care pot fi făcute de voi (nu vă propuneți să construiți o fabrică de reciclare)
    • Care rezolvă într-adevăr problema (propuneți-vă să aveți cutii în care strângeți hârtia, la 5 scări de bloc)
  • Apoi, din probabil multe probleme identificate, cu multe variante de soluții la fiecare – selectați una, maxim două. Și concentrați-vă asupra ei.
  • Scrieți concret și simplu la fiecare întrebare în parte. Încercați să vă dați seama care e informația relevantă pe care o vor evaluatorii de la voi. Spre exemplu, la partea de ‘Promovare’ – pare evident că o să puneți mesaje pe Social media, că o să le povestiți prietenilor și altor cercetași din centru, că o să scrieți presei locale sau o să faceți un eveniment pe Facebook.
  • Dar dacă vă propuneți niște ținte, faceți totul să devină concret (și vă ușurați vouă treaba apoi, știind exact ce trebuie să atingeți). Spre exemplu: postarea a 3 mesaje pe Social media, care să obțină cel puțin 30 de like-uri (sau, care să aibă un reach de 300 oameni 😉 – dacă vreți un level up). Organizarea unui eveniment de promovare la care vor participa cel puțin 40 de oameni din centrul local și 20 de oameni care nu sunt cercetași. Scrierea a două comunicate de presă. Etc
  • Atunci când vă descrieți echipa, asigurați-vă că:
    1. Aveți roluri cât-de-cât împărțite și că le înțelegeți (cine se ocupă să comunice cu Livia? Cine se ocupă să promoveze evenimentul și să facă poze? Să facă cumpărăturile? Etc)
    2. vă prezentați ‘în ton’ cu rolul (spre exemplu: Maria vrea să fie responsabil financiar, fiindcă e organizată și meticuloasă și nu pierde lucruri 😉 își dorește să dea la Facultatea de Economie și e persoana care a avut grijă de bugetul unei ieșiri pe munte)
    3. Descrieți-o undeva și pe persoana adultă care vă sprijină din umbră la proiect
  • Proiectul vostru trebuie să aibă un scop (mare și motivant), care e însoțit de/ împărțit în câteva obiective SMART. Acest acronim vine din engleză, de la:
    • Specific (vreau să plantez copaci)
    • Measurable (vreau să plantez 30 de copaci)
    • Attainable (împreună cu sora mea, vreau să plantez 30 de copaci în satul meu)
    • Realistic (împreună cu sora mea, vreau să plantez 20 de pruni în livada bunicii)
    • Timely (împreună cu sora mea, vreau să plantez 20 de pruni în livada bunicii, primăvara viitoare)
  • De obicei, există 2-3 astfel de obiective SMART – care sunt ‘de căpătâi’, pe care le veți avea mereu în vedere
  • Să dau exemplu și de un obiectiv care nu prea e smart: ‘ne propunem creșterea stimei de sine a copiilor’. Care copii, câți sunt ei? Cum vreți să obțineți asta? Cum măsurați stima de sine (să vă asigurați că într-adevăr a crescut, și nu doar ochiometric)?
  • E important să vă gândiți (în mod ideal) la proiectul vostru ca la un prim pas dintr-un lucru mai mare – de exemplu, după acest proiect, veți merge trimestrial în livadă să îngrijiți prunii. Astfel, vă asigurați că ați făcut ceva durabil (de la dezvoltare durabilă 😉 )
  • Atunci când dați cifre, asigurați-vă că sunt realiste. Dacă e dificil să organizați sesiuni de educație non-formală pentru 200 de copii din comunitate – propuneți-vă 30 de copii. Nu țintiți nici prea jos (fiindcă atunci un alt proiect poate să aibă un impact mai mare și să câștige punctaj mai bun). Dar nu țintiți nici prea sus. E greu de găsit echilibrul (nu știu să dau sfaturi aici, depinde mult de context), dar merită încercat.

Am mai scris de ce cred că un proiect este o experiență educativă aici. Consider că dinamica prin care trece natural o echipă vă va ajuta să aflați mai multe despre voi, ca oameni. Să vă cunoașteți mai bine. Să știți cum vă place să lucrați. Și ce așteptări aveți de la alții din echipă.

Și mai mult de atât, implementarea unui proiect vă va oferi satisfacția lucrului bine făcut. Făcut cap-coadă de către voi, o mână de tineri implicați și responsabili. Care lasă lumea un pic mai bună decât au găsit-o!